Specialistų paslaugos ir patarimai

APIE ADAPTACIJĄ DARŽELINUKŲ TĖVAMS

„Logopedas darželyje: ateiname dirbti ar žaisti?“

Ikimokyklinio amžiaus vaikams žaidimas yra nepaprastai svarbus. Žaisdami vienas su kitu, su tėvais, kitais šeimos nariais, darželio pedagogais jie auga, mokosi, bendrauja. Tad įvairūs žaidimai gali padėti ir ugdant kalbą, skatinant jos raidą.

Kartais nustatoma, kad vaiko kalbos raida neatitinka amžiaus. Tuomet vaikui pasiūloma logopedo pagalba.  Logopedinė pagalba – tai logopedinės pratybos, kurių tikslas yra įveikti ar sumažinti kalbos sutrikimus, lavinti vaiko kalbinius gebėjimus. Nuo vaikų, jų turimų sutrikimų priklauso pratybų laikas, darbo su vaikais pobūdis. Logopedinės pagalbos efektyvumas priklauso nuo visų vaiko aplinkoje esančių žmonių bendravimo ir bendradarbiavimo. Pratybų metu lavinamas artikuliacinis aparatas, girdimasis suvokimas, tikslinamas garsų tarimas, turtinamas žodynas, ugdoma rišlioji kalba ir kt. Bet visa tai ikimokykliniame amžiuje pateikiama kaip žaidimai, kad vaikas norėtų, stengtųsi ir turėtų kuo daugiau motyvacijos „darbui“, kuris kartais būna gana sudėtingas. Tad per pamokėles naudojamos įvairios priemonės, kurios būtų patrauklios vaikams, sudomintų juos, išlaikytų jų dėmesį (paveikslėliai, dėlionės, žaidimai, užduotys knygelėse, kompiuteriniai žaidimai ir t.t. Svarbiausia visa tai pateikti netikėtai, naujai, žaisingai!). Tad dažnai logopedas, atėjęs kviesti vaikų į pratybas, jiems pamini, kad „atėjo metas žaisti“, ar „eisime pažaisti“. O pratybų metu dauguma veiklų pateikiama taip, tarsi tai būtų smagus žaidimas, kurio metu vaikas mokosi.

Tad ir jūs pažaiskite kartu su savo vaiku! Atlikite užduotis, kurios Jums atrodo ugdančios vaiko kalbinę raidą, įvairius pažintinius procesus, bet pateikite tai kaip pramogą. Panaudokite įvairius namie esančius daiktus.

 

Keletas patarimų veikloms namuose:

  1. lavinkite vaikų smulkiąją motoriką (intensyvūs pirštų judesiai aktyvina kalbinę motoriką, o judesius valdančios smegenų žievės sritys ypač aktyvios pirmąjį gyvenimo penkmetį, kuomet smegenyse formuojasi už kalbą atsakingos jungtys), pavyzdžiui:
  • pasiūlykite vaiku piešti,  aplikuoti,  tapyti,   štampuoti, štrichuoti,  klijuoti,  pervedžioti, apvedžioti trafaretus, kirpti, glamžyti, plėšyti  ir t. t. .;
  • duokite mažiesiems pirštukams darbo su įvairių dydžių sagtukais, sagomis, užtrauktukais, raišteliais, šiaudeliais, siūlais, makaronais, kruopomis… Su šiais daiktais vaikas gali segti, atitraukti ir užtraukti, rūšiuoti, verti, grupuoti, jungti, ardyti, sukti, vynioti, rišti, badyti, varstyti, rikiuoti, semti, perpilti ir t. t.;
  • vaikams naudinga žaisti su dėlionėmis, stalo žaidimais, labirintais (kilpomis), kaištukais (forma ir išpjova), mozaikomis, kaladėlėmis, konstruktoriais, modelinu ar plastilinu, lipdukais ir t. t.;
  • skatinkite vaikų susidomėjimą knygelėmis ir kitomis vaizdinėmis priemonėmis- jas vartykite, aptarkite, komentuokite;
  1. lavinkite girdimąjį suvokimą įvairiomis užduotimis, kurių tikslas- skatinti vaiką įsiklausyti į aplinką, į Jūsų tariamus garsus ar žodžius (išgirsti ir atpažinti aplinkos garsus, klausytis tariamų garsų ir sutartu ženklu reaguoti į tam tikro garso išgirdimą, neteisingai išgirsto žodžio atpažinimas ir reagavimas, surasti knygelėje paveikslėlius, kuriuose yra tam tikras garsas, suskaičiuoti tarimų žodžių skiemenis ir t.t.);
  2. žaiskite įvairius žaidimus su žodžiais- „pasakyk, kaip bus mažas daiktas“ (katė- katytė, suolas- suoliukas), „didelis- didesnis-didžiausias“ (daiktų apibūdinimo mokymas, skatinant laipsniuoti), „pasakyk priešingai“ (šaltas- šiltas, aukštas- žemas) ir t.t.;
  3. mokykite vartoti žodžius, nusakančius daikto vietą erdvėje (ant, po, į, už, tarp, prie), mokykite orientuotis erdvėje ir popieriaus lape (kairėje- dešinėje, aukštai- žemai).

O jei trūksta idėjų žaidimams namuose- kviečiu atvykti konsultacijai, kurių metu pasistengsiu atsakyti į Jums iškylančius klausimus.

Smagaus laiko drauge!

 

Logopedė Edita

 

TARPTAUTINIS PROJEKTAS „VAIKO KELIAS Į GRAŽIĄ KALBĄ“

Kalbėti vaikai išmoksta bendraudami. Tinkamai kalbai vystytis yra būtina tinkama aplinka. Deja, pastebima, kad vis daugiau vaikų turi kalbos ar kalbėjimo sutrikimų. Siekdama, kad tų sutrikimų būtų mažiau, o jau esami sutrikimai  būtų šalinami sklandžiau, Endriejavo pagr. mokyklos logopedė E. Janušauskienė pasiūlė darželyje dirbančioms „Drugelių“, „Žvirbliukų“ ir „Kiškučių“ grupių pedagogėms prisijungti prie Tarptautinio kalbos sutrikimų prevencijos projekto „Vaiko kelias į gražią kalbą“. Buvo atsižvelgta į tėvų nuomonę, jų pageidavimus, ir nuo 2015m. rugsėjo mėn. darželio auklėtojos, vaikai ir jų tėveliai dalyvauja projekto vykdyme. Projekto tikslas- sudaryti palankias sąlygas ankstyvajai vaikų kalbos sutrikimų prevencijai.
Būtina paminėti, kad tai yra tėvų ir pedagogų projektas, kurio metu tėveliai namuose ir pedagogai kasdienėje grupių veikloje ugdys vaikų kalbą, remdamiesi projekto organizatorių siūlomu kalbos ugdymo modeliu.
Kalbos ugdymo modelis:

  • Smulkiosios ir bendrosios (nuo 1- 2 m.) motorikos lavinimas.
  • Paruošiamieji pratimai garsams tarti  – kalbos padargų mankšta.
  • Izoliuotų, skiemenyse ir žodžiuose garsų tarimas, dikcijos lavinimas.
  • Kalbinio kvėpavimo mokymas (įvairūs pūtimo pratimai).
  • Foneminės klausos ir girdimojo suvokimo lavinimas.
  • Žodyno turtinimas (aktyviojo ir pasyviojo žodyno ugdymas).
  • Kalbos gramatinės sandaros formavimas.
  • Rišliosios kalbos ugdymas .
  • Kalbos suvokimo ugdymas. Sakytinės kalbos ugdymo sąlygų  sudarymas.
  • Raštingumo įgūdžių skatinimas.

Projekto medžiaga stendų, lankstinukų, rekomendacijų (ruošiama), aprašomųjų kassavaitinių darbelių forma yra pateikiama ugdytinių tėvams ir aptariama su auklėtojomis grupėje. Visi kartu žingsniuojame gražios kalbos link. Tikiu, kad sistemingas komandinis darbas duos gerų rezultatų, suteiks vaikams ir jų tėveliams bendravimo džiaugsmo, gerų emocijų.
Nuotraukose- akimirkos iš jau vykdyto projekto veiklų. Vaikams buvo smagu

Logopedė Edita Janušauskienė